In Delfzijl strijden 12 partijen om 19 zetels: Hoe kan een versplinterde gemeenteraad goed bestuurd worden?

PLACEHOLDER PROGRAMMA DELFZIJL.jpg

PVV Delfzijl heeft geen problemen met een mogelijke versplintering. Wij weten pas op 21 maart of er daadwerkelijk van versplintering sprake zal zijn. Daarnaast hebben de uitspraak van de kiezer gewoon te respecteren en meer partijen geeft ook meer democratisch debat. De PVV gaat voor 2 tot 4 zetels, dus aan ons zal het niet liggen.

Reportage EenVandaag

De één noemt het versplintering, de ander versnippering of zelfs fragmentatie. Gemeenteraden in Nederland bestaan uit steeds meer –doorgaans kleine– partijen. Tijdens de aankomende gemeenteraadsverkiezingen in Delfzijl doen er twaalf partijen mee. Kan zo’n verdeelde raad nog goed worden bestuurd?

Kees Aarts, hoogleraar Politicologie Rijksuniversiteit Groningen, noemt de politieke versplintering een “groeiend probleem”. Volgens Aarts is de fragmentatie inmiddels zo groot geworden dat een stabiele politieke controle moeilijk is. “Eén van de hoofdfuncties van de gemeenteraad is het controleren of het College van Burgemeesters en Wethouders (B en W) goed hun werk uitvoert. Maar als je allemaal kleine fracties hebt - die vaak uit relatief onervaren raadsleden bestaan - dan gaat die controlefunctie voor een deel verloren.”

Klik hier om de video te zien van EenVandaag